HDK Invest Sp.z o.o | ul. Ciepielowska 5 lok.1, 04-967 Warszawa tel. 666 38 18 48666 38 18 48, 666 38 18 38 666 38 18 38 | mail: biuro@hdkinvest.pl

Zakup wymarzonego lokum to bardzo ważna decyzja, do której warto się dobrze przygotować. Dzięki temu można łatwiej przejść przez cały proces – od wyboru nieruchomości, przez staranie się o kredyt, aż do przeprowadzki. Dowiedz się, jak wygląda zakup nowego domu lub mieszkania na kredyt hipoteczny krok po kroku.

Budżet i zdolność kredytowa

Wybór domu lub mieszkania determinuje posiadany budżet i zdolność kredytowa. Obecnie warunkiem koniecznym do zaciągnięcia kredytu jest posiadany wkład własny, który powinien wynosić co najmniej 20% wartości nieruchomości. Zdolność kredytowa określana jest w banku, w którym zdecydowaliśmy się starać o kredyt. Można też skorzystać z kalkulatorów dostępnych online.

Jeśli jednak zależy nam na znalezieniu najlepszej w danej chwili oferty kredytu hipotecznego, korzystną opcją jest zgłoszenie się do doświadczonego doradcy finansowego, który ma dostęp do bardzo wielu aktualnych ofert banków. Dzięki temu jest w stanie zaproponować najbardziej dogodne w danej chwili opcje i zbadać wstępnie zdolność kredytową.

Podczas weryfikacji zdolności kredytowej w banku, w którym zdecydujemy się składać wniosek o kredyt, branych jest pod uwagę wiele czynników, wśród których są zarobki, forma zatrudnienia oraz posiadana historia kredytowa. Bank weryfikuje również wielkość oraz koszty utrzymania gospodarstwa domowego, miejsce zamieszkania i liczbę członków rodziny. Ważne miejsce zajmuje obecnie wskaźnik LTV, który wpływa na ostateczny koszt kredytu.

Podczas szacowania raty kredytu warto ująć cykliczne wydatki w postaci czynszu, rachunków oraz innych comiesięcznych zobowiązań. Dzięki temu kolejne obciążenie w postaci kredytu hipotecznego nie będzie zbyt uciążliwe dla domowego budżetu.

Określenie potrzeb i znalezienie lokum

Jeśli decydujemy się na zakup mieszkania na kredyt hipoteczny, konieczne jest określenie potrzeb domowników. Na tej podstawie można wyszukać najbardziej odpowiednie oferty. Rodzina z dziećmi będzie potrzebować więcej przestrzeni niż osoby starsze czy single. Warto uwzględnić plany związane z powiększeniem się rodziny i szukać lokum, na które będzie pozwalał budżet.

Duże znaczenie ma kwestia lokalizacji, infrastruktury oraz rozkładu mieszkania. Trzeba wziąć pod uwagę czas dojazdu do centrum, obecność sklepów, parków, ośrodków zdrowia czy szkół. Rodziny z dziećmi powinny sprawdzić odległość do szkół i przedszkoli, a także obiektów sportowych oraz ośrodków kultury. Osoby starsze muszą pamiętać o znalezieniu najbliżej usytuowanych ośrodków zdrowia oraz ewentualnie klubów seniora.

Sprawdź też: Kupno mieszkania od dewelopera: co sprawdzić przed zakupem?

formalności przy zakupie mieszkania

Umowa przedwstępna

Po znalezieniu idealnego mieszkania warto podpisać z deweloperem umowę przedwstępną, aby zarezerwować nieruchomość. Może się to wiązać z koniecznością wpłacenia zaliczki lub zadatku. Podpisania takiego dokumentu jest też często wymogiem banku.

Wniosek o kredyt

Wniosek o kredyt hipoteczny składany jest w wybranym banku, w którym posiada się odpowiednią zdolność kredytową. Należy wtedy przedstawić komplet dokumentów wskazanych przez doradcę.

Umowa kredytowa

Jeśli złożony wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, możliwe będzie podpisanie umowy kredytowej. Warto dokładnie ją przeczytać przed złożeniem wszystkich podpisów.

Wpis do hipoteki

Po podpisaniu umowy z bankiem można podpisać umowę zakupu mieszkania w formie aktu notarialnego. Po jej zawarciu bank uruchamia kredyt i możliwy jest odbiór kluczy do mieszkania.

Odbiór mieszkania

Odbiór mieszkania od dewelopera wiąże się z podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego, który powinien być poprzedzony sprawdzeniem stanu mieszkania. Weryfikuje się wtedy zgodność parametrów technicznych z dokumentacją nieruchomości. Jeśli lokum zostało wykonane poprawnie, można podpisać protokół odbioru.

Podpisanie umowy przenoszącej własność

Podpisanie umowy przenoszącej własność to etap kończący proces zakupu mieszkania. Na podstawie tego dokumentu inwestor wpisywany jest do ksiąg jako właściciel mieszkania.

Podatek od czynności cywilnoprawnych

Właściciele nieruchomości mają obowiązek powiadomienia o przeprowadzce odpowiedni organ podatkowy, czyli urząd gminy lub miasta. Termin na złożenie zawiadomienia wynosi 14 dni od kupna lokum.

Deklaracja podatkowa

U urzędzie gminy lub miasta składa się deklarację podatkową, na podstawie której jest się wpisanym jako nowy właściciel domu lub mieszkania i płatnik podatku od nieruchomości.

Przeprowadzka

Po dopełnieniu wszystkich formalności czas na przeprowadzkę do wymarzonych czterech kątów!